.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
جزییات جلسه شورای امنیت درباره سوریه

شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه درباره متن قطعنامه مراکش برضد سوریه که به اعضا شورا ارائه شده بود، در نشستی اضطراری رای گیری کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک ،‌ کشورهای بحرین، کلمبیا، فرانسه، آلمان، اردن، کویت، لیبی، مراکش، عمان، پرتغال، قطر، عربستان سعودی، توگو، ترکیه، امارات متحده عربی، انگلیس و آمریکا، حمایت خود را از متن این قطعنامه اعلام کرده بودند و نماینده این کشورها در جلسه اضطراری شورا حضور داشت.

متن قطعنامه یادشده با دو رای منفی روسیه و چین دو عضو دارای حق وتو در شورای امنیت رد شد.

سیزده عضو دیگر شورای امنیت متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، پرتغال، کلمبیا، هند، پاکستان، گوآتمالا، آفریقای جنوبی و توگو به این قطعنامه رای مثب دادند.

ویتالی چورکین نماینده روسیه نزد سازمان ملل متحد درباره وتوی این قطعنامه گفت: خون ریزی ها در سوریه باید هر چه سریعتر پایان یابد و در همین راستا روسیه با سوریه، کشورهای همسایه عرب و جامعه بین المللی در ارتباط است.

وی افزود: مدودف، رییس جمهور روسیه امروز اعلام کرد لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به همراه هماهنگ کننده روابط خارجی کشورم، سه شنبه همین هفته با بشار اسد، رییس جمهور سوریه در دمشق دیدار خواهند کرد تا راه حل فوری برای پایان درگیری ها و ایجاد روند دیپلماتیک برای آن کشور بیابند.

چورکین گفت: برخی اعضای قدرتمند سازمان ملل، از جمله همین اعضایی که اینجا حضور دارند از همان اول، روند مذاکرات دیپلماتیک را تضعیف کردند، تغییر رژیم سوریه را خواستار شدند و به گروههای مخالف کمک کردند که این به فتنه ها دامن زد.

نماینده روسیه گفت: متنی که برای رای گیری گذاشته شد، بازتاب درستی از واقعیت در سوریه نبود و علامت ناموزونی را به احزاب سوریه ارسال می کرد.

وی افزود: بانیان قطعنامه مطلبی را که ما بر آن تاکید داشتیم، در متن های خود گنجانیده بودند که مبنی بر دوری مخالفان دولت از افراطیونی بود که مرتکب اعمال خشونت آمیز می شوند.

چورکین تصریح کرد: آنها برخی موارد دیگر را نادیده گرفتند و قدرت نفوذ خود را برای پایان خشونت ها به کار نبردند و یا کمک نکردند تا اتحادیه عرب در میانجی گری های خود به منظور پایان درگیری ها انعطاف بیشتری از خود نشان دهد و سوریه در مسیر روند سیاسی مناسبی قرار گیرد.

وی افزود: ما به این قطعنامه رای منفی دادیم و از نتیجه همکاریهای مان در همین زمینه ابراز ندامت می کنیم.

نماینده روسیه در سازمان ملل تصریح کرد: ما بر این باوریم که تلاش جامعه بین المللی برای پایان فوری درگیریها و آغاز روند سیاسی در سوریه و همچنین خارج شدن آن کشور از بحرانها همچنان ادامه خواهد داشت.

سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز پس از وتوی روسیه و چین درباره این قطعنامه ضد سوری گفت: آمریکا از این وتو منزجر است زیرا چند عضو شورا قادر نبودند وضع سوریه را در نظر بگیرند و آن را وتو کردند.

وی افزود: ما ماه هاست تلاش کرده ایم ولی نتوانستیم متنی را تصویب کنیم که بر اسد فشار آورد.

مارک لیال گرانت، نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: ما از وتوی این قطعنامه وحشت زده شده ایم.

وی افزود: ما به خواسته یکی از اعضا شورا (روسیه) در مورد حذف برخی از بخشهای قطعنامه عمل کردیم تا بتوانیم موافقتش را بدست آوریم ولی همان عضو از حق وتوی خود استفاده کرد.

گرانت با بیان اینکه هیچ دلیلی وجود نداشت تا آن عضو (روسیه) قطعنامه را وتو کند، از اقدام چین نیز در وتوی قطعنامه ابراز حیرت کرد و گفت: فکر نمی کردیم چین قطعنامه را وتو کند، چون پیش از این مخالفت خود را ابراز نکرده بود.

هاردینگ سینگاپوری، نماینده هند در سازمان ملل نیز گفت: سوریه پیشینه تاریخی مهمی را در منطقه ایفا می کند ولی در ده ماه گذشته شمار بسیاری از مردم و ماموران امنیتی در آن کشور کشته شده اند.

وی خشونت و نقض حقوق بشر در سوریه را محکوم کرد و گفت: هند از هرگونه گردهمایی توام با حفظ استحکام کشور حمایت می کند.

وی افزود: وظیفه اصلی شورا ایجاد مذاکرات مشمول و گفتگوهای دیپلماتیک میان همه طرفها در سوریه است و ما فکر می کنیم تصویب این قطعنامه منجر به همین امر می شد.

لی بادانگ نماینده چین در سازمان ملل نیز در اظهاراتی تاکید کرد: ما دائما از نزدیک اوضاع سوریه را زیر نظر داریم، همه گروهها باید دست از خشونت بردارند و به خواست مردم در مورد اصلاحات توجه شود.

وی افزود: ما از تلاشهای اتحادیه عرب حمایت می کنیم و خواستار برقراری آرامش از طریق مذاکرات مشمول دیپلماتیک میان دو طرف در سوریه هستیم و همزمان می خواهیم به تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود.

نماینده چین با تاکید بر اینکه ایجاد هرگونه فشار بر سوریه منجر به حل مشکلات نخواهد شد، افزود: ما به این دلیل به این قطعنامه رای منفی دادیم زیرا در آن مورد توافق وجود نداشت.

بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل نیز در سخنان خود در این جلسه شورای امنیت تصریح کرد: رمزی کلارک دادستان کل آمریکا سالها پیش در مورد شورای امنیت گفته بود هر آنچه که به منظور جلوگیری از جنگ ایجاد شده، ( مثل شورای امنیت ) هم اکنون به وسیله ای برای ایجاد جنگ تبدیل شده است.

وی افزود: برخی اعضا سعی دارند با تصویب قطعنامه از منابع و موقعیت کشورها در منطقه سوء استفاده کنند.

نماینده سوریه با اشاره به اینکه از زمان آغاز به کار شورای امنیت تا 10 سال قبل690 قطعنامه تصویب شده است، تصریح کرد: متاسفانه در 10 سال گذشته شورای امنیت سه برابر این رقم ، قطعنامه تصویب کرده است که این امر به ایجاد ناامنی و بی عدالتی بیشتر منجر می شود.

بشار جعفری به حملات دائمی برخی اعضای قدرتمند سازمان ملل به نظام سوریه اشاره کرد و گفت: درست همان روزی که به خطوط نفتی، پالایشگاهها و برخی اماکن دولتی ما حمله شده است، شورای امنیت با اقدامات یکجانبه خود قصد دارد خشونت ها داخل سوریه را بیشتر کند.

نماینده سوریه به گزارش ناظران اتحادیه عرب از اوضاع کشورش اشاره و تصریح کرد: در گزارش اتحادیه عرب آمده که سوریه به تعهداتش برطبق پروتکل عمل کرده است ولی شورای امنیت به این مهم توجه نکرد.

وی افزود: در همان گزارش امده که ترتیب مذاکرات با مخالفین و همه طرف ها داده شده است.

نماینده سوریه با اشاره به اینکه میلیون ها دلار به گروههای مخالف دولت سوریه داده می شود تا بر ضد مردم سوریه و مکانهای دولتی خرابکاری شود، تصریح کرد: برخی کشورهای عربی این موضوع را به شورای امنیت کشاندند تا موضوعی را که مربوط به جهان عرب بود، بین المللی کنند.

وی افزود: اطلاعات موثقی به دست آورده ایم که نشان می دهد برخی خواستار تغییر رژیم سوریه در روز 22 ژانویه بودند و این یعنی درست در همان روزی که شورای امنیت درباره سوریه جلسه تشکیل داد.

بشار جعفری گفت: کشورهای عربی که برضد سوریه کار می کنند همان کشورهایی هستند که با ابتکارات سوریه در ایجاد بسیاری از آزادیهای دمکراتیک در جهان عرب مخالفت کرده اند.

وی شکست رای گیری روز شنبه در شورای امنیت را نشان دهنده اهمیت مذاکره و گفتگو در حل مسائل سوریه دانست و گفت: ما از مذاکراتی که برای همه مفید باشد حمایت می کنیم ولی این مذاکرات باید زیر سقف سوریه انجام گیرد.

نماینده سوریه همچنین گفت: از برخی مخالفان سوریه در شورای امنیت نیز می خواهیم تا از مذاکرات حمایت و از ویران کردن سوریه خودداری کنند.

وی خطاب به نماینده آمریکا گفت: وی از اقدام دو عضو دیگر شورا و وتوی قطعنامه ابراز انزجار کرد، من به دیدگاه خانم رایس احترام می گذارم ولی آیا این انزجار وی شامل وتوهای 60 قطعنامه ای که بر ضد روند صلح و آرامش مردم فلسطین در این شورا صورت گرفته نیز می شود؟

وی افزود: آنان دائماً تهدید می کنند که باید رژیم در سوریه تغییر کند و از رئیس جمهور سوریه به طور نامناسب نام می برند، ما معتقدیم همه این اقدامات غیرسازنده است.

گفتنی است بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در موضعگیری جانبدارانه از غرب، بعد از جلسه روز شنبه شورای امنیت در بیانیه ای از اینکه این شورا قادر نبود قطعنامه ای را برای پایان خشونت های سوریه تصویب کند، ابراز تاثر کرد.

دبیرکل سازمان ملل در بیانیه خود مدعی شد: رویداد اخیر موجب نا امیدی بزرگی برای مردم سوریه و خاورمیانه و همچنین همه حامیان دمکراسی و حقوق بشر است و نقش سازمان ملل و جامعه بین المللی را در این برهه زمانی که مقام های سوریه را به پایان خشونت ها فرا می خواند، تضعیف می کند.

در بیانیه بان کی مون همچنین آمده است: همه خشونت ها و نقض های حقوق بشر باید هر چه سریعتر متوقف شود .

بان کی مون در پایان بیانیه خود نیز آورده است: سازمان ملل همچنان آماده است تا تلاشهای خود را به منظور همکاری نزدیک با اتحادیه و کشورهای عرب و دیگران در جامعه بین المللی به منظور یافتن راه حلی صلح آمیز و بادوام که منجر به پایان خشونتها و کشتار در سوریه شود، ارائه دهد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.132 seconds.